siden 1986
batteri-ladesystemer  strømforsyning  dynamo-teknikk
© Jörg Becker 2020
Pro Split R fordel
Softwarestyrt ladestrømfordeling uten spenningsfall Effektiv ladestrømfordeling fra 1 eller 2 dynamoer til opp til 4 batteribanker 12V eller 24V Heavy duty reléer, fra 60 til 250 Ampére på inngang Håndterer batterier opp til ca. 2000Ah Tilbyr jevn lading av flere batteribanker Parallel lading, verken spenningsfall eller spenningsforskjell. Unngår overspenning på enkelte batterier som er mulig ved bruk av vanlige skilledioder Forhindres skadelig spenningsforskjell/skjev lading mellom batterier. Aktiv vern ved overspenning fra dynamo Aktiv stop av overflow mellom batterier Aktiv støtte av batterier etter behov PSR er også batteriskille (som med skilledioder) Startbatteriet blir alltid prioritert Feilsafe: Elektronisk & mekanisk sikring at dynamoen ikke kan miste kontakt, => Unntak: når dynamoen selv leverer skadelig høy spenning Vanntett / støvtett IP66 Meget enkelt installasjon
Klikk på bilde og tegninger for en større versjon
Pro Splitt R 1 inntak,  2 eller 3 uttak
Pro Splitt R-T 2 inntak & 4 uttak
Pro Split R
Pro Split R, en fordel til. PSR tilbyr en lang rekke fordeler og salget går bare en vei, men det finnes en “gjemt” fordel som må forklares separat. Nesten alle båter (også bobiler, lastebiler m.m.) med delt strømforsyning for motor og forbrukskretser har minst to eller tre batteribanker, som skal være avskilt av hverandre når det ikke finnes lading. En enkel og utprøvt mulighet er å bruke vanlige skilledioder. Spenningsfall pga halvledere i skilledioder er et kjent fenomen. Vanlig spenningstap er vanligvis noe mellom -0,6V og -1,1V avhengig type diode. Lader man med så mye for lite spenning betyr det at batterier aldri blir ladet med 100% men sulfaterer konstant. Dette problem løses av og til med dynamoer som tilbyr ekstern sense, eller gjerne med bruk av en dynamo-høyeffektregulator med ekstern sense, som utjevner alle spenningstap i tillegg til effektøkningen den gjør. Men ved lading via halvledere (diodefordelere/skilledioder) kan også det bli til et problem. Når regulatoren senser over spenningsfall vil regulatoren utjevne denne og øker spenningen på dynamoen. Det kan føre til økt spenning på batterier som er full allerede, i verste fall også skade både disse og annett. Dette er typisk med start- og baugbatterier, som utlades sjelden mer enn -0,5 til -2%, og forbruksbatterier som vanligvis utlades med 20 til 60% avhengig type batteri. Problemstillingen blir verre når start- og baugbatterier er av type lokkete -, og særlig Gel-batterier som bare takler begrenset spenning.
Bra illustrasjon fra Sterling som forklarer problemet.